21 juni 2010

SOMMARUTMANINGAR

Utmaning 1:
För några år sedan hittade jag Mia Bengtssons roliga blogg, En kreativ liten blogg, och jag blev så glad när jag såg hennes lilla Panda. Mia Bengtsson gett ut en böckerna om hur man virkar små amigurumisar, "Virka amigurumi : söta små glädjespridare" och "Virka roliga amigurumis : lätta att göra, svåra att släppa".







I den första boken har Mia Bengtsson delat upp de små figurerna i olika svårighetsgrader. Kanin var en utmaning. Så kolla in min lilla fina kanin!


Utmaning 2:
Mårten har utmanat mig i sommarläsning!
Tre klassiker av rang: Homeros "Odysséen", James Joyces "Odysseus"
och Eyvind Johnsons "Strändernas svall".
Två och en halv har jag redan läst, Johnsons bok läste jag för många år sedan. Den ska bli roligt att läsa den igen!
Homeros "Odysséen" läste jag för lite mer än ett år sedan på en helg... (kursuppgift) Det ska väl sägas att det gick alldeles för snabbt! Men den kommer jag mycket väl ihåg, trots snabbläsningen. Den satte spår, det är förunderligt att tänka i vilken tid den skrevs.
Och så vill Mårten att jag ska ta mig igenom min "livsbok" Odysseus. Jag brukar säga att den ska jag läsa ut när jag blir gammal.. Jag har läst första tredjedelen många många gånger. Nu är jag gammal och ska äntligen få läsa det avslutande kapitlet, Mollys monolog, många sidor långt utan en enda punkt!?

"Leopold Bloom åt med förkärlek inälvor av fyrfotadjur och fågel. Han tyckte om tjock kråssoppa, en saftig fågelmage, fyllt griljerat hjärta, panerad stekt lever, stekt torskrom. Mest av allt tyckte han om griljerad fårnjure som förmedlade en fin och svag urinarom till han gom."

Inledningen till kapitel fyra i Odysseus kommer jag aldrig glömma första gången jag läste! Det var det äckligaste jag någonsin läst! Nu blir jag mest fascinerad. Kan det vara åldern? = )

3 kommentarer:

Mårten sa...

Jag är en fjärdedel kommen i Odysseus, och det är fantastisk läsning. Obegripligt bra, om ordvitsen tillåts.

Mi sa...

Utmaning 2, bah! ;-) Utmaning 1... Wow! Du är min amigurumi-idol!
Jag vill också kunna, jag vill, jag vill!!

ewa sa...

Mi! Tackar och bockar! Men det är inte svårt. Vi kanske kan ha kurs på bibblan?
Mårten, har bara läst något kapitel än. Funderar mycket över bilderna som texten skapar. Det är som en blandad kortlek.