21 juni 2010

Vilken bok läser jag?


Mårtens utmaning... jag väntar lite med den!
I morgon bär det söderut och det blir en pocketbok som reselitteratur. Och jag undrar om ni vet vilken?
"För de flesta människor var Hans Hubermann nätt och jämnt synlig. En ospecifik person. Hans skicklighet att måla var visserligen ypperlig. Hans musikaliska förmåga var bättre än genomsnittet. Men på något sätt, och du har säkert stött på sådana människor förut, hade han förmågan att smälta in i bakgrunden, även om han stod längst fram i ledet. Han var alltid bara där. Inte märkbar. Inte viktig eller särskilt värdefull. Det frustrerande med det intrycket var, som du kan föreställa dig, dess fullständiga, låt oss säga bedräglighet. Han var i allra högsta grad värdefull, och det gick inte Liesel Meminger obemärkt förbi. (Människobarnet . inte sällan så mycket mer skarpsinnigt än den förlamade tröge vuxne.) Hon såg det med en gång.
Hans sätt att bete sig.
Stillheten kring honom"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fin text, vilken bok är det? Sara

ewa sa...

Sara, boken jag läst är Boktjuven av Markus Zusak. En starkt drabbande berättelse om ordets makt och om kärlek och hur man överlever i Hitlers Tyskland under Andra världskriget.
Det är en allålders bok men jag skulle önska att den blev obligatorisk läsning för högstadieelever eller gymnasieungdom.
mvh ewa