03 juni 2009

UKON



Jag och Ewa har numera låtit måndagar bli lite av en dikthörna här på Bokerier, men det hindrar ju inte mig att så här en onsdagseftermiddag lyfta UKON till skyarna.



UKON, som är initialerna för Ulf Karl Olov Nilsson, har precis kommit ut med diktsamlingen Barndomstolen, och den är helt fantastisk. En mängd korta utsagor följer på varandra, som dessa:




Vi är överens, vi tänker på samma sak, vi är precis som vi vill vara.

Vi vet vad som är rätt och fel.

Vi älskar kärlek och hatar hat.

Det är bra att dom gör flygplatsernas landningsbanor så platta.



Det är hur kul som helst med andra ord. Och den naivistiskt prövande och självsäkert förnumstiga tonen påminner mig om Jean-Philippe Toussaint (som jag tänkt att jag ska tipsa om hur länge som helst nu, och faktum är att jag nog väntar lite till).


__________

Vad ger ni för den cliffhangern?

1 kommentar:

ewa sa...

Jag och några av mina bokcirkelvänner besökte Mariehamns Litteraturdagar 2008, där uppträdde Ulf Karl Olov Nilsson. Han intog scenen och var bara så där alldeles oerhört bra! Jag ser fram emot att läsa hans nya diktsamling!