06 juni 2009

Flyttromaner


Befinner mig mitt upp i en flytt, med allt som det innebär av städning svett och tårar. Tårar av lycka, tårar av panik, stress och ångest. Och när jag tar en kort paus för att kolla upp när Sverige möter Danmark ikväll (heja!) så tar jag tillfället i akt att fundera på om det finns någon roman som handlar om just flyttning. Jag vet inte om det är för att jag har huvudet fyllt av damm som jag inte kommer på någon mer än Steinbecks Vredens druvor, men det är å andra sidan en flytt som heter duga.


Någon som kan komma på fler förslag?

3 kommentarer:

Meliha sa...

När man söker lite i katalogen får man fram titlar som behandlar flytten på bl. annat känslomässigt plan och har i åtanke stora livsfrågor. För att nämna några: Brontës Agnes Grey, Lessings Alfred och Emily, Prousts Combray och Buchis Tvillingrösten. Jag är glad att DU HAR FLYTTAT!

Meliha sa...

Eller vad sägs om:
Simenons Maigret flyttar hemifrån, Steels En andra chans, Yates Revolutionary road eller Zetterlings Flyttfågel? En hel del klassiker framkommer, det säger mig att det har berört många genom tiderna och att det är så himla viktigt med ett HEM.
Ha det så lugnt med din nya bostad!

Mårten sa...

Tack för alla goda tips, och du har helt rätt - ett hem är onekligen en viktig beståndsdel i livet. Men kanske inte för alla, en riktigt fin läsupplevelse är Woody Guthries Hela härligheten, som handlar om hur Woody tågluffar sig omkring, med himlen som tak och gitarren som sällskap!