29 juni 2009

Inte mina ord, MåndagsPoesi


Inte mina ord

Vad kommer du att minnas
långt efter
att jag har försvunnit
från utkanterna av ditt

liv är
inte mina ord
ömtåliga som blommor
under en dansares fötter
inte mina tankar
som drev som bubblor
genom luften
och ibland mötte dina
men vad du kände för mig
under ett ögonblick
i tiden
den häftiga
heta, knivskarpa
känslan
lika sann
och lika flyktig
som en nyfödds skrik.

av Vivimarie Vanderpoorten

Dikten är tolkad från engelskan av Anders Sjöbohm.

Den här dikten finns med i det nya numret av litteraturtidskriften Karavan.
Om ni är intresserade att läsa Vivimarie Vanderpoorten se hennes blogg Talking to Myself. Vivimarie lever och verkar på Sri Lanka, här finns också en intressant TV intervju med henne.

Årets Stig Dagermanpris fick just Karavan och dess ansvarige utgivare Birgitta Wallin.
För som det heter i juryns motivering: Birgitta Wallin och tidskriften Karavan får priset för att ha burit tusen och en nödvändiga dikter och berättelser in i det svenska språket.

Andra artiklar i Karavan den här gången är bl a ett porträtt av Véronique Tadjo, en spännande afrikansk författare som utöver sitt författarskap är konstnär och professor i litteratur.
Sargon Boulus, assyrier som växte upp i Irak presenteras. En oerhört intressant person som levde i olika städer i Europa och i San Fransisco.
Dessutom skriver Gert Lundstedt om de två mycket omtalade böckerna "Vi vill upplysa er om att vi kommer att dödas imorgon tillsammans med våra familjer" av Philip Gourevitch och "Antilopernas list" av Jean Hatzfeld. De här böckerna handlar om folkmordet i Rwanda.



Inga kommentarer: