28 juni 2009

BLANDA VILT


Har tillbringat min första semestervecka med att sola, bada och promenera med en bok i handen. Hmm, bara mina egna böcker, jag badar inte med bibblans...
Det som jag tycker är häftigast med litteratur är att man kan välja så fritt i vilken värld man vill befinna sig i! Det finns ju böcker om ALLT!
Jag har inte läst någon deckare i år om man inte räknar med den jag var tvungen att läsa för mina studier. Den jag inte alls tyckte om, som utspelades på Västkusten, nu säger jag inte mer.
När jag väljer själv så ligger Denise Mina högt i kurs, så nu har jag läst "Det heligaste". Den handlar om Lachlan Harriot vars fru Susie står anklagad för ett mycket brutalt mord. Han tror på hennes oskuld men han finner bevis för att hennes hemligheter är hemskare än han någonsin kunna tro.
Har också läst italienskan Simona Vincis "Moderns svek". Det här är en bok om ofattbara lögner, svek och droger sett ur en ung pojkes ögon. Sakta uppenbaras hans värld som skiljer sig från den han trodde var hans. Det är mycket fängslande och sorglig bok. Vinci blev prisad för sin debutroman "Om barnen vet man ingenting".
Jag har längtat efter en riktigt njutbart lång berättelse och valde nu att läsa en roman av Carola Hansson (har tidigare läst hennes "Andrej" som jag ska läsa om för det var en så stor läsupplevelse). Nu valde jag "Mästarens dröm". Den här boken handlar om de två systrarna Agnes och Adina som åker till Kina som missionärer. Vi får följa deras arbete under 1920- och 30-talet med allt vad det kan innebära av dramatik, tro och tvivel i det Kina som genomgick en omvälvande tid. Det här är en mästerlig bok!

Inga kommentarer: