01 juli 2009

Albatross


Var i Stockholm i helgen och såg M. Ward, och trots att jag gillar åtminstone en del av vad han spelat in på skiva var det ingen höjdarspelning. Däremot har Ward skrivit den kanske snyggaste textraden på år och dar: "If love is a poisoned cup, then drink it up." (från plattan Post-War).

Hur som, helgens höjdpunkt blev istället Hans Gunnarssons Albatross som jag läste på bussresan upp, en arton hål lång roman om en man som tappar fotfästet, alltmer maniskt sysselsatt med golf för att till fullo inse att världen omkring honom är på väg att rasa samman. Har inte läst Gunnarsson tidigare, men nu är jag sugen på att läsa mer, och det är som alltid ett högt betyg. Johan Svedjedal har skrivit en insiktsfull recension i DN, för den som vill veta mer.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Varför var inte M Ward bra??

Mårten sa...

Delvis beror det på att Debaser på medborgarplatsen inte är den bästa lokalen för spelningar, men delvis har jag nog tröttnat lite på Wards musik. Och spelningen var lite gubbrockig, på nåt sätt.

Anonym sa...

2 cd har biblioteken av honom, har han spelat in fler? Någon nyutgiven?

Mårten sa...

Det kom en i år, Hold Time, som är rätt ok, men som låter lite snarlikt allt annat han gjort. Mitt tips är Transfiguration of Vincent, som vi har, och som är fantastiskt bra!