21 januari 2009

Mina vänner

I romanen Mina vänner berättar Emmanuel Bove om Victor Baton, en mycket ensam man som betraktar världen med bedrövade ögon. Allt han vill ha är en vän, någon han kan dela förtroenden med - men att skaffa vänner är lättare sagt än gjort, i synnerhet för Victor. När han en dag står vid ett kajräcke och försöker se sorgsen ut för att väcka medlidande lyckas han så väl att en självmordsaspirant erbjuder honom ett gemensamt hopp ned i Seines kalla vatten. Livet är inte alltid så lätt att hantera.

En ljuvligt tragikomisk historia utgiven 1924, som är ett av serietecknaren Joakim Pirinens fem tips på DNbok.

3 kommentarer:

ewa sa...

Att stå vid ett kajräcke och försöker se sorgsen ut för att väcka medlidande är nog som sagt ingen bra strategi för att finna vänner... Ett gemensamt plask blir erbjudandet, nä, livet är tufft ibland. Vänner finns ofta där man minst anar! Boken verkar mycket intressant.

Anonym sa...

Mina vänner är ju underbar! Och nu i dagarna utges tydligen Boves En vinterdagbok. Jag får nog svårt att hålla mig från den.../Anders

Mårten sa...

Visst är den fin! (På sitt eget besynnerliga vis...)
En vinterdagbok hade jag inte koll på, men du har helt rätt, den känns som ett måste, handlar enligt Adlibris om "en hjärtlös mästare i självömkan"...