24 november 2008

Det här med att läsa POESI

Att läsa lyrik är en "konst" jag inte riktigt behärskar. Tror att det mest beror på att jag läser för fort. Det krävs att jag har en längre text för att lugna ner min lästakt. Och att det finns en lugn runt mig som gör det möjligt att smaka på texten istället för att snabbt förstå vad innebörden. För den kommer med känslan med språket.
En omväg för mig är att lyssna till tonsatta dikter, det ger mersmak till läsande, det lugna, eftertänksamma. Vid mitt senaste biblioteksbesök fick jag med mig Bo Sundströms & Frida Örhns CD "Den lyckliges väg", tonsatta dikter av Pär Lagerkvist. Läser i konvolutet att det tog 6 år innan skivan färdigställdes. Och den är välgjord, musiken är komponerad av Fredrik Jonsson som med varsam hand.
Min absoluta favorit i denna genre är "Jag anar mig ren" framförd av Ylva Olsson. Det är tonsatta dikter av Edith Södergran. Ylva Olsson har en fantastisk röst, både vacker och personlig.

">">

1 kommentar:

Mårten sa...

Bra tips! Över huvud taget tror jag att populärmusiken i mångt och mycket ersatt människors poesikonsumtion, de poetiska raderna hör vi numera på radion eller stereon.