28 augusti 2008

McCarthy-filmatisering



Nu när film är på tapeten i Jönköping, kan jag inte låta bli att uttrycka min skräckblandade glädje över att ytterligare en roman av Cormac McCarthy ska filmatiseras. Tidigare har ju Dessa vackra hästar och nu senast No Country For Old Men blivit sevärda filmer, och den här gången är det McCarthys senaste och ack så mästerliga roman Vägen som ska upp på duken.

I vanlig ordning undrar man om det är möjligt att överföra McCarthys konsekvent hållna prosa till rörliga bilder, eller om läsupplevelsen kommer att få en fadd eftersmak genom Hollywood-kludder, men det får framtiden utvisa.

Har även läst någonstans att No Country For Old Men ska komma i bokform på svenska inom kort, men hur jag än söker lyckas jag inte återfinna den informationen. Om det bara är något jag drömt så får väl framtiden utvisa det med.

Inga kommentarer: