26 november 2010

Fredageftermiddag i november...

Snart är det dags att gå hem från dagens arbete. Ute är det grått... solen var framme ett ögonblick idag men den försvann så snabbt.

Det är sista dansföreställningen i Dansnät Jönköping för hösten i kväll: Make Over av koreografen Kajsa Giertz. Jag är mycket förväntasfull inför den här dansen!

Helgens böcker som jag planerar att läsa är Det Broderade hjärtat av Carole Martinez. Baksidestexten gjorde mig intresserad:
"Mitt namn är Farsquita Carasco. Min själ är en nål. De sidor du kastade ut i öknen finns här samlade på nytt, bundna i en bok som du kan slå igen för all evighet om min historia. Soledad, min flicka, känn denna vind mot ditt ansikte. Det är min kyss. Den jag aldrig gav dig."

Hemma vid min läsfåtölj ligger Processen av Franz Kafka. Boken om Josef K som arresteras och döms skyldig utan att få veta vad han är anklagad för. Ångest och utsatthet drabbar honom.
Bilden på Josef K. är gestaltad av Anthony Perkins i Orson Welles filmatisering.

Inga kommentarer: