21 september 2010

Peter Törnqvist

Peter Törnqvist kommer till stadsbiblioteket och
pratar om sin uppmärksammade roman
"Kioskvridning 140 grader", en wästern på småländska!
Tisdagen den 28/9 kl 18.30 i Smålandsrummet.
på tisdag kl 18.30

Har du någon litterär förebild?
Nej, inte numera.

Vilket är svenska språkets bästa ord?
Gärdsmyg är ju svårslaget. Det hör man alldeles för sällan. Eller nej förresten, det räcker långt med att höra fågeln.

Vilket är svenska språkets sämsta ord?
Arbetslinje, skulle jag tro. Man tänker genast på massgalenskap och arbetsläger och skumma dikningsprojekt. När vi redan jobbar på tok för mycket. Ner med tokarbetet.

Vad är lycka för dig?
Just nu att ha ställt undan den gamla susande datorn för att återuppta det sköna knackandet på min nyrenoverade Olympia.

Vilken bok skulle du vilja skriva om den inte redan var skriven?
Märklig fråga … Men vilken bok som helst som sålde bra kanske, det vore en intressant erfarenhet.

Har du någon dold egenskap som du är stolt över?
De dolda har jag dålig koll på. Jag kan dock bli förbluffad emellanåt över min envetenhet vid skrivbordet. Då sjunger jag gärna en stump.

Om du inte fick skriva, vad skulle du göra då?
Bygga grejer på annat vis, i andra former. Och se till att få skriva.

Ge oss i Jönköping ett boktips…
Eftersom jag nyligen varit på Gotland säger jag Olle Hammarlunds Fårets gröna öga från 1967. En ömsint öbok skriven av en mästerstilist som i ett par dussin tematiska kapitel skildrar sina möten med Fårö: naturen, historierna, människorna. En pärla. Senaste nyutgåvan kom 2003.

Inga kommentarer: