17 september 2010

Graceland + Rune = SANT

Rune Staaf, bibliotekarie emeritus, berättar allt vi behöver veta om den afrikanska kontinentens bästa skönlitteratur inför Bok & Biblioteksmässan i Göteborg 23-26/9, som har temat Afrika.
På stadsbiblioteket i Smålandsrummet kl. 12.15

1. Har du någon litterär förebild?
Nej det kan jag inte säga att jag har. Skulle vilja kunna skriva som Faulkner gjorde men också som Lagerkvist och de står långt från varandra i sin stil.
2. Vilket är svenska språkets bästa ord?
Kärlek.
3. Vilket är svenska språkets sämsta ord?
Just nu är det två ord: "Ja, alltså".
4. Vad är lycka för dig?
Att ha gjort något som gör en annan människa glad. Men det är lika sällsynt som jag tror att lyckan är. Jag tror att vi inte förmår se lyckan i de små tingen, vi tror att det måste vara något himlastormande.
5. Vilken bok skulle du vilja skriva om den inte redan vore skriven?
Sist svarade jag Kerstin Ekmans, Gör mig levande igen. Men jag skulle också ha velat skriva Mobergs, Din stund på jorden, den är så vackert skriven.
6. Har du någon dold egenskap som du är stolt över?
Nej.
7. Om du inte fick skriva, vad skulle du då göra?
Den här frågan är inte adekvat för mig eftersom jag inte kan skriva utan bara skulle vilja kunna det. Men jag skulle nog vilja syssla med fotografering åtminstone lära mig det ordentligt.
8. Ge oss i Jönköping ett boktips ...
När jag läste om böcker som gjort stort intyrck på mig udner mitt liv i somras slog det mig att jag skulle vilja att alla läste André Schwartz-Barts bok Den siste av de rättfärdiga. Det är den bok jag läst som ger den bästa bild av judeförföljelserna från medeltiden och fram till Andra världskriget. Men man ska också läsa den för att den är så otroligt bra skriven. En i Sverige bortglömd bok.

Vad är nu GRACELAND? Jo! En bok av Chris Abani som utspelar sig i Nigeria.
Så här skriver förlaget om Graceland: Den häpnadsväckande berättelsen om 16-årige Elvis Oke som lever med sin alkoholiserade far i ett slumområde i jättestaden Lagos, Nigeria. Elvis drömmer om ett liv i frihet, utanför slummen och bortom faderns kontroll. Han försöker försörja sig som Elvisimitatör, men det går inte så bra.

Inga kommentarer: