30 augusti 2010

Ett oväntat möte

Öländskan Anna Rydstedt läser jag alla dagar. Nedanstående dikt av Ölands-Anna handlar om två temperament.


Sommarkropp

En sommarkväll
ligger jag vid stranden.
Ingen kommer och
jag väntar ingen.
Det är bara en vanlig kväll.

Då stiger jag ur havet hastigt
och snuddar foten tätt
vid min sommarkropp.
Helt förvånad blir jag glad.
Vi mötas bara några somrar.


I den första strofen skildras ett ensamt och melankoliskt jag som ligger vid stranden. Ingen kommer och hon (jaget) väntar ingen. I den andra strofen uppmärksammar hon sig själv på ett oväntat sätt. När foten snuddar vid hennes sommarkropp blir hon glad och upplever en känsla av samvaro. Denna dikt är värdefull därför att den kan trösta om man känner sig ensam.

Dikten finns i "Anna Rydstedt - Dikter".
Boken finns på Stadsbiblioteket i Jönköping.

Inga kommentarer: