07 februari 2010

Grace är en flyttfågel


När jag läser Janet Frames bok "Mot ännu en sommar" tänker jag på när mina barn var små och vi läste tillsammans. Helst läste jag Gunilla Bergströms böcker om Bill och Bolla och Tove Janssons "Vem ska trösta Knyttet". Det var berättelser att tala mycket om! Hur underfundig och speciell Bolla var och hur Bill visste vad Bolla tyckte bäst om. Och om Knyttets olika rädslor och att vi själva också var rädda för olika saker.

"Mot ännu en sommar" handlar om Grace Cleave, en Nyzeeländsk författare som bor i London. Hon blir bjuden till en ung journalist och hans familj över en helg. Grace tackar ja, men på väg till dit vill hon vända hem. Grace klarar inte av de sociala koderna och har mycket svårt att uttrycka sig verbalt. Men hennes tankar och känslor är rika. Helgen blir en enda plåga för Grace, hon vet inte vad som förväntas av henne. Hon flyr ut på en ensam promenad och upp på sitt övernattningsrum. Och hon gråter sig till sömns.
Parallellt med besöket får vi Grace´s minnen från barndomen, hur hon tidigt blev medveten om orden. Om de många flyttarna, lekarna med syskonen, pappans otäcka sånger om kriget.

Det här är en stark berättelse om utanförskap och oförmåga att passa in. Som jag förstår är Grace Janet Frames alterego, tunna stråk av igenkänning gör att berättelsen berör mig mycket. Grace beskrivs så naket och ömsint att det är svårt att hålla henne ifrån sig.
Med mer eller mindre vuxna barn läser jag inte högt längre, men den här boken vill jag dela med någon. Och läsa högt för!

"Jag är en flyttfågel. Stork, svala, näktergal, gök, lira. Grålira - du minns att de bor i hålor, du fångar dem nere i söder och de täcker din mun och ditt ansikte med mörkbrunt flott, det är som att äta jord som har blivit till kött och fett, och efteråt är du så tung att det känns som om du sjunker ner i en fettskvimpande grav, djup, varm som en fårfågels håla - jaha, nu sa jag det. Fårfågel. Nej. Grålira. Och så finns maorinamnet, titi, gamle Jimmy Wanaka sa det, han var pappas äldste vän, denförste maorilokföraren i hela landet......"

Inga kommentarer: