09 november 2009

Ode till min näsa


När man tänker på Beat-författarna är det främst män man erinrar sig på rak arm; Kerouac, Ginsberg, Burroughs etc. Men nu finns det en riktigt fin antologi (och en ren kulturgärning med andra ord) med nio kvinnliga beat-poeter, varur jag hämtar veckans MåndagsPoesi:


Ode till min näsa

Du utsprång, du kran!

Du får förlåta mig för alla önskemål om en
mindre anmärkningsvärd och därmed
mer presentabel framtoning

- själv har du i alltför hög grad visat
dig vara föränderlig,
som när jag föll och bröt ditt översta ben
och du läkte ihop ännu högre upp -

Åh du alltid trogna dubbelhålade öga,
min spejare efter sött, surt, moget, härsket,
liv, död -

Jag tackar dig för pion, furu, sandelträ, salvia,
kaffe, nyklippt gräs, kaprifol, hästgödsel

Nu får jag se dig närma
dig min mun
för en kyss

av Hettie Jones ur Antologin Kvinnas Beat
i översättning av Kristian Carlsson, utgiven på det relativt nystartade förlaget Smockadoll, vars utgivning kan vara värd att hålla utkik efter! Kristian Carlsson skriver om förlaget här - och jag gillar verkligen tanken på att istället för att gå och reta upp sig på dålig litteratur faktiskt försöka förbättra situationen.

Inga kommentarer: