15 november 2009

Bokens dag i Värnamo


Igår var tre av mina bokcirkelvänner och jag i Värnamo på Bokens dag. Värnamoborna hade gått man ur huse och det var helt slutsålt! Programmet var digert, sex av Sveriges mest intressanta författare var inbjudna.
Se här:
Magnus Utvik, (uppvuxen i Värnamo) pratade om sin senaste bok "Anna, min älskade" som utkom 2005. Det är en stark berättelse om vad som händer när hans hustru drabbas av cancer. Magnus Utvik kommer med en ny bok till våren som handlar om en ung pojke som alltid bär på ett cyklop.
Kajsa Ingemarsson läste och berättade om sin senaste bok "Bara vanligt vatten". Den handlar om en författare med skrivkramp och om kändisskapets baksida. Kajsa Ingemansson har också gett ut boken "Drömliv: lycklig på riktigt" tillsammans med Karin Nordlander. Som visar på ett förhållningssätt än goda råd till lyckan menar Författaren.
Stefan Einhorn presenterade sin bok "Vägar till visdom" genom att berätta anedoter från sitt liv och ställa frågor till publiken som vi fick svara på med handuppräckning. Men jag vet inte om det var så vist, för jag kände mig mest dum och även pådyvlad åsikter som jag inte stod för. Men jag tror att Stefan Einhorn strävar efter att visa att "gammaldags" moral och att tänka själv är bra i dagens samhälle.
Helena von Zweigbergks alldeles nya bok "Sånt man bara säger" handlar om en kvinna i femtioårs ålder som dragit sig tillbaka, efter en skilsmässa, in i skogen för att bara vara sig själv. Men får sin systerson 15 år "på halsen", eftersom systern blir vräkt från sin bostad och sonen har ingenstans att ta vägen. Det här är en bok jag vill läsa!
Olle Larsson var lite av outsidern i det här gänget, han är fil. dr i historia. "Stormaktens sista krig" heter hans bok om Sveriges "storhetstid". Han berättade mycket engagerat om den här tiden.
Alex Schulman berättade om sin bok "Skynda att älska" som handlar om hur det är att växa upp med en gammal pappa. Hur rädslan för att pappan ska dö blir central när Alex bara är 6 år.

Helt plötsligt hade fyra timmar gått utan att jag en gång undrat vad klockan var.
Så är det när man har trevligt!

Inga kommentarer: