16 oktober 2009

Sanslöshet


Ewa hade förmånen att se Horacio Castellanos Moya på bokmässan, jag har fått nöja mig med att läsa Sanslöshet, som är den första av hans romaner att översättas till svenska.

Det är en oerhört intressant roman, om en journalist som åtar sig uppdraget att korrekturläsa ett manuskript som skildrar (ett ej namngivet sydamerikanskt) lands indianers vittnesmål om övergrepp och terror, en fasansfull läsning som både fascinerar och förvirrar journalisten, som alltmer börjar tro att att han är övervakad av landets militär, som är de som gjort sig skyldiga till de skildrade övergreppen. Inte minst fascineras han av det poetiska språket i vittnesmålen - det är som om språket gör starkare intryck på honom än händelserna de beskriver. Men ju mer han läser desto mer förvirrad och paranoid blir han...

Lika fascinerad som Moyas journalist är över indianernas vittnesmål är jag över Moyas roman, och jag önskar att jag hade hört honom berätta om boken på bokmässan. I brist på bättre hoppas jag att Sanslöshet får många läsare.

1 kommentar:

Anonym sa...

Den verkar intressant! Synd att du inte fick lyssna på författaren. Jag ska nog läsa boken om den finns inne på biblioteket. Hälsningar Pia