14 oktober 2009

Joyce Carol Oates - folkets röst!

Vi hade en liten tävling på Stadsbiblioteket inför Nobelpristillkännagivandet, där våra besökare fick gissa vem de trodde skulle få årets Nobelpris i litteratur. Flest röster fick Joyce Carol Oates (mer än en fjärdedel av rösterna) och som god tvåa kom den japanske författaren Haruki Murakami. Två fantastiska och mycket läsvärda författare (för dem av er som ännu inte upptäckt dem - gör det snarast!). Men ingen gissade däremot på Herta Müller...


Och det gjorde inte jag heller för den delen - jag la mina förhoppningar på den i mitt tycke geniale novellisten Alice Munro (som ni också snarast bör upptäcka om ni inte redan gjort det) men det hade jag just inget för. Nåväl, nästa år kanske?
Och härmed slutar vi tjata om Nobelpris (för denna gången).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Blev det ingen vinnare eftersom ingen gissade rätt?

Mårten sa...

Precis.