03 september 2009

Emil Jensen

Missade att lägga upp Måndagsdikten i måndags, så ni får den nu istället!
Fast den här gången hämtar jag den inte ur en bok, utan från en skiva. I vår tid skrivs det antagligen mer poesi än det läses, och jag tror att allt fler får sig poesi till livs genom populärmusiken snarare än mellan bokpärmarna. Ibland känns det sorgligt med tanke på hur mycket fin poesi som publiceras i bokform, men samtidigt kan det vara helt okej så länge populärmusiken levererar sådana textrader som följande:

Vem vill ha stolthet
när man kan få den man vill ha?
Vad ska jag med värdighet
när jag kan ha det bra?
Integritet
vad har den nånsin gjort för mig?
Och tryggheten byter jag med glädje
ut mot dig

Tetxten kommer från Emil Jensens låt Så får du mig ändå som finns med på skivan som heter just Emil Jensen, som ni kan låna på stadsbiblioteket.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det finns ingen olycklig kärlek. Det är bara alla idioter som inte vill ha en som gör en olycklig! Säger Emil innan låten.
Skönt att det inte är en själv det är fel på =)