17 augusti 2009

Jönköpings filmfestival

Har just bläddrat igenom Festivalprogrammet och bestämt mig för vilka filmer som verkar intressanta och som jag vill se. Ett problem dyker genast upp, två filmer som jag vill se går samtidigt. Det blir lite att fundera över...
Temat för året är bl a Queerfilm och på lördagen blir det queerfilmskväll "med glitter och glamour, hjärta och smärta, där det heteronormativa får ta ett steg tillbaka". XXY heter den första filmen av två och den verkar intressant. Den handlar om Alex som är född med två kön.
Just nu läser jag Middlesex av Jeffrey Eugenides, den inleds så här:
”Jag har fötts två gånger: först som en liten flicka en anmärkningsvärt smogfri januaridag i Detroit 1960, och sedan på nytt som tonårspojke i ett undersökningsrum inte långt från Petoskey i Michigan i augusti 1974.”
Bokens berättare är Cal som berättar sin historia från sina farföräldrar som flydde från Smyrna i Turkiet till Detroit. Om hur deras liv blev som grekiska invandrare. Här möte vi illegala spritklubbar, bilfabriker och silkestillverkning och arbetslöshet. Berättelsen är kronologisk, sen följer historien om hans föräldrar och till slut Cals egen berättelse. Det är en fascinerande över 600 sidor lång släktkrönika. Låt er inte förskräckas över att det är en tjock bok, utan glädjs att den räcker längre.
Middlesex vannPulitzerpriset 2003. Jeffrey Eugenides är kanske inte årets nobelpristagare i litteratur, men snart kanske?
Den andra filmen, på queerfilmskvällen är den kultförklarade musikalen Hedwig and the Angry Inch, en varm och humoristisk film om en östtysk transvestit tillika glamrockssångerska.
Den film jag verkligen är intresserad av att se är Séraphine. Séraphine de Senlis, den franska konstnären som målade blommor och frukter så naivistiskt färgstarkt.

1 kommentar:

Lena sa...

denna bloggen kände jag inte till-Kul Ewa! Själv läser jag just nu Carl-Johan De Geers Jakten mot nollpunkten. Gillar den.