28 juli 2009

Stulna biblioteksböcker och skarptungade Val McDermid



Det händer att jag läser nån deckare någon gång, inte speciellt ofta. Då väljer jag gärna Denise Mina. Nu har jag bara läst fyra av hennes åtta deckare så ni förstår hur ofta det blir. Fast jag sparar böcker också, och jag sparar på Denise.
I dagens DN läser jag om deckarfestivalen i Harrogate, och jag blir så avundsjuk, kanske inte riktigt, MEN jag hade velat vara där! Så trevligt och roligt det verkar! Så här avslutar Marika Hemmel som skrivit repotaget "Annars är det nog skotska Denis Mina, välkänd för svenska läsare, som lyser mest. Det där med biblioteksböckerna är faktiskt sant, och att hon gärna vill vara ihop med håriga män. Men det är kuriosa. Hennes skildring på scenen, och i böckerna, av hemstaden Glasgow är fascinerande och skrämmande. I seminariet, som går under namnet: X-rated: Sex, Drugs and Ultra-Violence, tar hon andan ur moderatorn Stuart MacBride."


Ann Mari Davidsson (vår förra stadsbibliotekschef) och jag blev tillfrågade av Jnytt om förslag på böcker för ganska exakt två år sedan, då föreslår jag Peter James bok "Levande begravd". Fast snälla ni, fråga mig inte hur den slutade för den var så läskig att jag läste aldrig ut den... Därmed inte sagt att jag inte tyckte om den! Jag är bara för feg för att läsa om levande begravda.
Ann Mari tipsade om min absoluta favoritbok! Åsa Lindeborgs "Mig äger ingen"
Denise Mina är nog deckarförfattaren för mig.

Inga kommentarer: