29 juli 2009

Jädrar vad stolta vi var


över att vi fått en så berömd person som Finnur Ásgrímsson hit till byn, det var som om Gud låtit en gnista falla ner från himlen.

Byn finns i den fantastiska boken SOMMARLJUS och sen kommer natten av Jón Kalman Stefánsson.

Det här är en berättelse eller snarare många berättelser som går in i varandra, med byn som den sammanhållande länken. Här finns glädje, djup sorg, ilska, underfundigheter och ett myller av historier om alldeles vanliga och framförallt alldeles ovanliga människor. Så som det är här i livet. Jag skrattade ofta när jag läste för att i nästa stund sätta skrattet i halsen.
Boken har ett vackert omslag och jag tror att byn finns vid världens ende där vägen slutar.
För mig är det en av årets bästa böcker!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Efter din beskrivning av denna bok blev jag så nyfiken att jag var tvungen att beställa den. Har precis fått den i min hand men måste nog läsa fardigt Anna Gavalda först. / Christina

Anonym sa...

Hoppas att du kommer att tycka om den! /ewa