04 juli 2009

Hur mycket kostar det att läsa??


Under våren har jag varit med i en studie som två studenter på Bibliotekshögskolan i Borås (BHS) arbetar med.
De har valt att skriva om vuxnas tankar och reflektioner vid läsning av skönlitteratur eftersom de tror att en ökad förståelse i detta ämne kan underlätta och förbättra litteraturförmedlingen vid våra bibliotek.
Jag fört en läsdagbok som de har tagit del av. Och nu har jag fått en massa frågor som jag besvarat. En av frågorna tyckte jag var speciellt intressant: Hur reflekterar du kring den kostnad, i form av tid och pengar, du lägger ut på ditt läsande?

Jag har aldrig haft en tanke på detta! Att tid och faktiskt pengar är något man kan fundera över när det gäller sitt läsande…

Fast jag har alltid tid och pengar till mitt läsintresse! Som väl är!

Vad säger ni andra? Är det något ni funderar över?

4 kommentarer:

Meliha sa...

Det att det kostar tänker jag på eftersom jag befinner mig fortfarande i fasen av livet där jag måste tänka först på att skaffa andra existentiella saker. I den prioritetsordningen kommer böcker tyvärr i andra hand. Vidare tänker jag alltid att jag inte måste äga alla böcker, visa kan jag låna på bibblan. Så börjar tankar om man ska köpa mer än en bok och sedan är det komplicerat.

Anonym sa...

Fast egentligen, hur många böcker behöver man äga?
En del vill jag ha! Bara för att ta på, bläddra lite o kanske läsa en rad. Böcker är riktiga dammsamlare! Men fina på väggen!
I Bokhoras blogg diskuterar man hur man ställer upp sina böcker... efter färg! (www.bokhora.se) Någon hade 23 bokhyllor... SAB säger jag bara (hi, hi) Fast jag skulle inte hitta en bok då! En (min! den vid min säng)kanske kan få en gladare uppställning. /ewa

Anonym sa...

Kolla!!
http://www.bokhora.se/blog/bokaktuellt/omslag-och-bokhyllor/2009/07/ny-sortering-klar/

Anonym sa...

För närvarande ligger alla mina böcker i en stor hög på golvet, medan bokhyllorna står tomma... Personligen älskar jag känslan av att hitta en bok jag letat efter på något antikvariat. Och att dagligen kunna slänga en blick på en fantastisk läsupplevelse som står och småler på bokhyllan är bra för själen. Pengar i plånboken är nödvändigt, men ger aldrig samma tillfredsställelse.