17 juli 2009

Helena Henschen får EUpris



Jag har hennes andra bok "Hon älskade" som bussbok och jag tycker så mycket om den! Hon skriver om sin farmor Signe Thiel. Signe föddes 1885, dotter till Anna och Ernst Thiel. Helena Henschen följer Signe genom livet, med hjälp av Signes brev och anteckningar. Men hon tar sig författarens frihet att dramatisera. Helena Henschen väver själv in sig i berättelsen om Signe. Hon ställer frågor till Signe och Signe svarar och som Henschen skriver "när du inte svarar, ger jag svaren själv”. Det blir ett mycket levande porträtt av Signe men också av den tid och miljö hon levde i.

Signe gifter sig tidigt, skiljer sig och gifter sig igen. Så träffar hon sitt livs älskade, den kände tyske hjärnforskaren, Oscar Vogt. Som hon inleder ett komplicerat förhållande med, eftersom hon också är vän med Oscars hustru.

Ellen Key är gäst i barndomshemmet och senare rör Signe i Ellen Keys kretsar. Signe var engagerad i mycket, hon är blåstrumpa och har förtroendeuppdrag. Signe deltar även i arbetet med en svensk motståndsrörelse under andra världskriget.

Jag har fortfarande ett 50-tal sidor kvar och jag vill inte att den ska ta slut trots att jag missat min hållplats två gånger!

Inga kommentarer: