28 maj 2009

Sommarlätta böcker



SOMMARPOCKET, SOMMARPOCKET, SOMMARPOCKET, SOMMARPOCKET

Idag har Gunnel och jag varit i bokhandeln och handlar nya fräscha sommarpockets. En hel massa spännande böcker! Att låna för att ta med sig på semestern eller bara för att läsa hemma under regniga sommardagar.

Min sommarläsning i pocket (åtminstone som jag tänker nu!) blir
1. PC Jersild "En levande själ", en omläsning av en verkligen intressant bok. Om Ypsilon, en naken hjärna i ett akvarium. Som blir förälskad i sin "skötare".

2. Don Delillo "Falling man", på svenska trots den engelska titeln, en berättelse om traumat den 11 september 2001.

3. Javier Marías "I morgon under striden, tänk på mig" en bok jag inte vet något om, men författaren nämns i nobelprissammanhang.

4. Voctoria Hislop "Längtans ö", en historia om den grekiska ön Spinalonga, där det fanns en spetälskekoloni.

5. Rachel Zadok "Sommarsquash tokolosh", våldsamt vacker och helt fantastisk skriver Helsingborgs Dagblad. En bok som utspelar sig i Sydafrika.

6. Tatiana de Rosnay "Sarahs nyckel" Paris 1942, Sarah gömmer sin bror i gaderoben och låser. Hon tror att hon ska komma tillbaka om några timmar. Men...

Dessa och många till tar vi fram när sommaren väl är här!

1 kommentar:

Meliha sa...

Pocket älskas av många. Själv köper jag mest pocket av praktiska skäl. Nuförtiden allt jag inte måste ha livet ut.