26 februari 2009

Bruno K Öijer

I höstas var jag sjukskriven ett längre tag, som tröst o uppmuntran fick jag både blommor o en bok! Jag tror o vet att mina kollegor hade konfererat lite o med hjälp av Eva i Akademibokhandeln så bestämde de sig att köpa en lyrikbok! till mig som inte alltid har tålamod att läsa sakta o eftertänksamt. Boken var Bruno K Öijers Svart som silver.
Ibland måste man överraskas till läsning. O jag har läst sakta o njutit...
Hörde någonstans att Öijer menade att även barn kunde läsa hans bok, för den var inte svår. Det tackar jag för!
Bruno K Öijer har en helfin hemsida värd att besöka.
Fotot är därifrån.

Nästa år

en torr
livlös mark
och vad hade du väntat dej
här växer ingenting
bara tistlar sly och ogräs

om jag stannar till
och sätter mina tankar i jord
kommer någon att gå förbi nästa år
och se ut över ett fält
där blåklockor och prästkragar
sjunger för varandra

samma människa
kommer att sitta ute en natt
och rulla en cigarett under stjärnhimlen
lyfta sitt glas
mot den gnistande minneslunden över alla
som levt på den här jorden
och för en kort stund
inte känna sig mindre ensam och övergiven
men mer betydelsefullt
mer värdefullt ensam och övergiven

Inga kommentarer: