09 november 2008

Upplev rysare i din matbutik


Det var ett tag sedan jag läste en bra skräckis. Mats-Eric Nilssons senaste bok Äkta vara håller definitivt måttet. Boken är bästsäljare med hög spänningsfaktor, direkt fortsättning till mer berömda Den hemlige kocken, men ingen berättelse direkt. Den är varken SF, Fantasy eller Rysare, men ändå är den en av de mest skrämmande böckerna, tycker jag.

Visste ni förresten, att djurmat har strängare kontroller vid tillverkningen än maten vi får ifrån matfabrikerna. Motiveringen ifrån Jordbruksverket lyder så här:

”Människan har sitt fria val …. Men djuren kan inte själva läsa innehållsdeklarationen och det är egentligen den enda skillnaden att reglerna för djurföder är betydligt strängare."

Det visste inte jag, men nu vet jag.

Det handlar om att bli medveten. Det handlar om att veta vad man stoppar i sig. Sedan är det upp till var och en att bestämma, att välja. Eller åtminstone att inte välja. Det handlar också om rätt att veta vad man äter.

Nu vet jag vad är det som ligger bakom fina lockande reklamer med vackra människor i både innehållet och omslaget. Vad är det egentligen vi äter och hur påverkar det oss.
Nu vet jag och nu kan jag göra precis som Jordbruksverket uppmanar mig, alltså att välja.

Har ni undrat någon gång varför vi sover dåligt, har ont i magen eller diarré, varför blir vi tjocka eller hyperaktiva. Nu när jag vet att kex innehåller runt 30 olika och en del ohälsosamma tillsatser, undrar jag mycket mindre.

Om boken påverkar mig så mycket att jag kommer att göra medvetet val när jag handlar, är målet uppnåt. Åtminstone mitt eget.

Mats-Eric Nilsson har i samband med böckerna startat en webbsida där man kan få ännu mer tips om bra matvaror: http://www.aktavara.org/

1 kommentar:

Mårten sa...

Usch ja, sånt som vad jag stoppar i mig vill jag knappt tänka på. Jag väljer att blunda och tugga. Det har gått fint så här långt...