17 november 2008

Männinskans cermonier



Jag har under en tid låtit mig fascinerats av Anders Rymans bok
"Livets steg"
. Anders Ryman är fotograf som under drygt sju år fotograferat människor runt om i världen i deras avgörande skeden i livet. Han har dokumenterat alltifrån dop till ombegravningar. Anders Ryman skriver själv i bokens förord "Till en början fängslades jag av det som var annorlunda. Men vad tiden på Samoa lärde mig var att vi människor ändå i grunden är mycket lika. Här fanns den mänskliga värmen och gemenskapen; avunden,intrigen och maktkampen; humorn och skrattet; sorgen, och trösten när vi människor gråter. Och ibland våldet. Men framför allt det som utmärker människan - empatin och samarbetet."

Och det jag ser när jag läser och bläddrar i denna vackra bok är att vi är lika men det tar sig olika uttryck. Man kan verkligen "gå in i" de starka fotografierna, njuta, studera och fundera. Boken har ett tjugotal kapitel med förklarande text till alla, vilket ger stöd till fotografierna. Livets steg har berört mig djupt.
Anders Ryman har en hemsida till "Livets väg" som är väl värd att titta på. Ser också där att ni som har vägarna förbi Göteborg i februari/mars nästa år besök Nordstan och se de spännande bilderna i kolossal format.
Boken ges ut på Bokförlaget Max Ström som på sin hemsida har ett bildspel av bokens fotografier. Passa även på att titta på övriga titlar!

1 kommentar:

Meliha sa...

Tyckte om tankar kring oss människor, vackert skrivet både ifrån dig och författaren.