29 november 2008

Dreamhack

Försöker komma på om jag läst någon bra roman där datorer har en framträdande roll, men kommer just inte på någon annan än William Gibsons Neuromancer, som visserligen är förträfflig men som nu är snart 25 år gammal. Vet inte om det är min minneskapacitet som hackar eller om det är datorerna som lyser med sin frånvaro i skönlitteraturen.

Hursom, några av mina kollegor på stadsbiblioteket är nu i helgen på Dreamhack här i Jönköping, där man enligt citat "under 4 dagar ägnar sig åt allt man kan tänkas göra med sin dator - spel, kommunikation, moddning och överklockning, programmering, film, musik, design och så vidare."








Låter kul, även om det inte riktigt är min värld. Och jag tycker att det är lysande att vi som månar om läsning söker upp andras plattformar, i detta fall främst ungdomarnas, istället för att vänta på att de ska komma till oss. Och dataspel, för att nämna ett exempel ur citatet ovan, är ju ett slags berättande det med, som man kanske inte ska fnysa åt i ren bokkonservativ anda. Frågan kanske snarare hur man drar nytta av spelen för att gagna läsning och läsförståelse.

Om ni vill få reda på vad mina kollegor på Dreamhack pysslar med kan ni kolla in deras blogg! Det verkar hända en hel del...

Inga kommentarer: