05 september 2008

WATCHMEN 09-03-20

Till våren 2009 kommer serieromanen Watchmen att gå upp som film på biograferna. Watchmen kom ut på 1980-talet, på svenska i början av 90-talet, och jag läste den när jag var i tonåren och jag älskade den. Med anledning av den kommande filmatiseringen läser jag nu om boken, och upplever samma barnsliga förtjusning som när det begav sig. Tonåringen i mig kan knappt bärga sig i väntan på biopremiären, och ryser av välbehag inför denna trailer.

Watchmen handlar om en grupp maskerade hjältar, inte superhjältar eftersom ingen (med ett undantag) har några övernaturliga krafter, de är bara vältränade typer som inspirerade av serietidningarnas Stålmannen och Batman ger sig ut på gatorna för att bekämpa brott. Till en början är de älskade men efterhand tröttnar folk och börjar istället håna dem innan deras förehavanden förbjuds med lagar. När boken börjar är det 80-tal, hjältarna är pensionerade och minns med visst vemod den gamla goda tiden, och så plötsligt blir en av dem mördad. Den ende som inte velat ge upp sin karriär, och som därför är efterlyst av polismyndigheterna, kallar sig Rorschach, och han börjar undersöka vad som egentligen hänt. Och sakta börjar en otäck händelsekedja nysta upp sig.

Watchmen är skapad av Alan Moore, som även ligger bakom bland annat serieromanerna V - for Vendetta och The League of Extraordinary Gentlemen, som båda också blivit filmer.

3 kommentarer:

ewa sa...

Trailern var verkligen häftig! Ibland blir jag väldigt imponerad av hur mycket man kan göra på nätet.. Fast jag kanske inte läser boken men filmen kanske passar både sonen (12år) och mig??

Mårten sa...

Ja, med viss reservation för att den antagligen är ganska våldsam,
du kanske ska sätta boken i händerna på honom dessförinnan och se vad han tycker. Jag har funderat på om dylika serieromaner kanske kan vara en bra brygga över till "vanliga" romaner, Watchmen-boken har många skikt (bland annat en del litterära allusioner som jag tvivlar på att jag uppfattade när jag var i tonåren) och känns på många sätt både filmisk och litterär på ett sätt som jag inte uppfattar att gängse serietidningar är. Men jag kan ha fel. Igen.

Meliha sa...

Trailern känns verkligen välgjort och spännande. Verkar otroligt genomtänkt, varje detalj har sin plats. Ser fram emot filmen!