12 augusti 2008

Alma Löv och Petsson

Att läsa böcker för sina barn är en upplevelse! Närhet, glädje och många samtal. Så många bra böcker det finns men också mycket ”skit”. När jag lånade hem böcker av Sven Nordqvist till mina döttrar var det en upptäcktsfärd för både dem och mig. Så roligt vi hade, vi letade figurer och skrattade som vi aldrig gjort förut när vi läste böcker! Agaton Öman och alfabetet” och Barbro Lindgrens ”Stackars Allan var våra favoriter. Men naturligtvis också alla Pettson böckerna och Nasse förstås! (Fick nog med ALLA hans böcker vid den tiden). I DNs kulturbilaga 12/8-08 läser jag en intressant artikel om ”Vad barn ska läsa och varför”. Det är inledningen till en artikelserie om barns läsande och blir fortsättningen lika väl underbyggd som denna artikel har vi mycket att se fram emot! Saxar en mening ur Lotta Ossons text ”Ta inte första bästa glitterbok ur traven på stormarknaden, gå istället till ett bibliotek och tala med barnbibliotekarierna som nästan alltid är guldgruvor av kunskap och erfarenhet."

Och nu ser jag att denna Pettson värld finns i verkligheten! Och det visste jag egentligen, för förra sommaren var jag på en semestertripp till Värmland. Då besökte vi bl. a Alma Löv! I år firar denna konsthall 10 år. I Aftonbladet skriver Jenny Aschenbrenner om Alma Löv med den fantastiska liknelsen –som ett Pettson-land för vuxna. Om ni hinner innan den 22 augusti så passa på att ta er dit. Det är en fantastisk idyll mitt ute i svenska landskapet och mitt i allt detta vackra finns konsten. Som berör. Men glöm inte barnen hemma!




1 kommentar:

Meliha sa...

Otroligt vackert, Ewa! Mysigt och inspirerande dessutom! Nu önskar jag mig några barn jag kan läsa allt du föreslår till. Bilden du hade, finns verkligen sådant i verklighet?