01 juli 2008

Korrekturläsarens Derby

Om McCarthys Vägen så här långt är årets mest känslo-omtumlande upplevelse, så är Ivan Vladislavics Snabbköpet Rastlös den roman som får mitt (så kallade) intellekt att jubla.

Snabbköpet Rastlös handlar om den pensionerade korrekturläsaren Aubrey Tearle, som fylld av närapå besinningslös aversion mot omvärldens allt omfångsrikare språkförfall vandrar omkring på Johannesburgs gator. Denne Tearle är inte bara en ytterst inskränkt herre, han lider dessutom av ett högmod som inte är av denna världen; likt en sydafrikansk Ignatius J. Reilly ser han, utan ett uns av självinsikt, ned på det "okunniga patrask" som råkar hamna i hans väg.

Förutom hemmet har Tearle en fast punkt i tillvaron, det Café Europa som visserligen, enligt honom själv, kommit långt ifrån sina glansdagar och numera bevistas av ett högst tvivelaktigt klientel, men likväl. Nu ska Cafét stängas för gott, och kanske är det plats för en avskedsfest trots allt...

Att följa Aubrey Tearles mödor är av den högsta njutning: en vilt språkassocierande rödpenna av yttersta rang som kolliderar med ett Sydafrika i förändring, där den vite mannens position inte längre är given, och en ensam korrekturläsare har världen emot sig. Efter högmod kommer fall...

3 kommentarer:

Mårten sa...

Hur många av er tog Ignatius J. Reilly-hänvisningen utan att kolla upp länken?

Meliha sa...

Köpte nyligen "Dumskallarnas samansvärjning" på serbokroatiska. Det blir alltså en bok till ifall jag gillar den. Tror det, en modern klassiker jag inte läste förut.

ewa sa...

Tycker det var dumt att fråga så! speciellt när jag inte kom ihåg Ignatius J. Reilly! Trots att jag läst boken (för hundra år sedan). Så jag kanske är ursäktad av min höga ålder?