29 juli 2008

Katedralen vid havet

Stort äventyr baserad på fakta men kryddat med alla genres inslag! Vi får följa huvudpersonen Arnau Estanyols öde i medeltida Barcelona, njuta av en bra berättelse, men bli medvetna om grymheten som hade med feodalismen, pesten och inkvisitionen att göra. Ildefonso Falcones balanserade bra mellan två världar, å ena sida den spännande historia om kärlek och svek, drömmar och lögn, vänskap och bedrägeri och de grymma, realistiska fakta om Barcelona kring byggandet av gotiska skönheten Santa Maria del Mar (på bilden). Falcones vävde skickligt båda historier så att man får en berättelse där verkliga tiden bara försvinner medan man läser.


P.S.
Fungerar även på balkongen om man inte kan nå stranden och troligtvis kommer den som film så småningom. Mycket nöje!

4 kommentarer:

Mårten sa...

Läste någonstans att denna jämförs med Ruiz Zafons "Vindens skugga", och den gillade jag (som så många andra).
Tror du att det skulle kunna bli en bra film?

Meliha sa...

Ja, jag kan se den framför mig. Det skulle inte bli lätt att skriva scenario till en sådan, men jag skulle vilja se en ny Kleopatra, 3-4 timmars gigantiska projekt. Tänker också på Spartakus eller Ben Hur något i den stilen. Jag tycker att det behövs. I oktober kommer "Den andra systern Boleyn" på bio. Hoppas att den är lika bra, som rollistan antyder.

ewa sa...

Otroligt vacker bild! Nästan som man vill uppleva Katedralen i verkligheten!!

Meliha sa...

Jag tänkte på samma sak, Ewa! Katedralen är tydligen Barcelonas stolthet och det var inte lätt att välja bilden. Skulle inte missa att besöka den, ifall jag skulle befinna mig i Spanien.