26 juni 2008

Semesterläsning om unga flickors öden!



Semester! Det är kallt och regnigt! Och semesterplanerna till Rügen har vi fått skjuta på.... Vad gör man då? JO! Jag "gottar" ner mig i favoritfåtöljen medan regnet smattrar mot fönstret och läser! Och det är så bra, hämtar mig en latte emellanåt för att inte helt försvinna från denna världen!
För jag befinner mig i Kalahariöknen i norra Sydafrika tillsammans med Be av Ju'hoansifolket. Om Be och hennes berättelse kan man läsa i Luktar det regn av Lesley Beake
Det är en gripande historia hur Ju'hoansifolket som är en del av Bushfolket påverkas av de vitas närvaro. Be är ung tonåring som följer med sin mamma till morfadern som arbetar på en gård långt ifrån hennes hemtrakter. Där möter hon Min som är husets fru som hon lär sig tycka mycket om. Min lär henne läsa men att applicera de historier som beskrivs i böckernas värld är svår.
I nästa bok jag läser förflyttar jag mig till en kopparrik ö i Tropikerna. Det är en fantastisk historia om berättelsens magiska kraft! Att tro på Mister Pip av Nya Zeeländaren Lloyd Jones. Matilda 13 år bor på en ö någonstans i Tropikerna och på grund av politiska oroligheter flyr de vita från ön . Alla utom Mr Watts. Mr Watts är gift med Grace som kommer från ön som han drar omkring i en kärra iklädd en clownnäsa. Han går under öknamnet Glosöga. Men när även den vite läraren flytt tar Mr Watts över lärarrollen. Och han börjar läsa Charles Dickens Lysande utsikter för barnen. Och Matilda blir så fascinerad över historien och känner att den berättelsens personer står henne närmare än hennes egen släkt till Matildas mammas förtret. Regeringssoldater och rebeller drar in i hennes by och katastrofen ett faktum! Det är en spännande inblick i en ung flickas liv som lever i två världar. Om jag skulle vara tvungen att välja ut ett fåtal nyskrivna böcker skulle denna finnas med! Synd är att slutet är lite väl tillrätta lagt...
Men läs den för det är en bok man har med sig i tanken lång tid efter.

2 kommentarer:

Mårten sa...

Medan du "gottar" ned dig i favoritfåtöljen "grottar" jag ned mig i fjärrlån och katalogisering... snacka om att jag är avis. Och sugen på att läsa Mister Pip.

ewa sa...

Jaa du Mårten, det gäller att välja! O välja rätt! (hi, hi)