18 juni 2008

Gamla tv-serier

Kom att tänka på en gammal tv-serie som gick på 80-talet. Dårfinkar och dönickar hette den och var baserad på en bok med samma namn av Ulf Stark. Jag minns att jag tyckte mycket om tv-serien när jag var liten och blev nu sugen på att se om den. Tyvärr finns tv-serien ännu inte utgiven på DVD men boken finns däremot i Stadsbibliotekets ägo.

Handlingen:
Simone måste flytta. Hennes mamma ska flytta ihop med Yngve, en hattfjant som Simone inte kan med. Allt är bara skit och inte nog med att hon måste lämna alla kompisar och börja en ny skola dessutom så glömmer de Kilroy, Simones bästa vän och hund, i flyttkaoset. Allt tycks gå fel, men inte trodde Simone att det skulle kunna gå så illa som när hon första dagen i skolan blir presenterad som Simon och hela klassen tror att hon är en pojke. Simone kommer fram till att det är lika bra att spela med. Men hur ska det gå när det visar sig att klassens populäraste tjej är kär i Simon, och Simone är kär i sin nya vän Isak som tror att hon är en pojke?
Och mitt i allt kaos kommer morfar som har rymt från sjukhuset. Han har bestämt sig för att han ska dö hemma hos sin familj och bosätter sig därmed hos Simone, Simones mamma och hattfjanten Yngve.

Dårfinkar och dönickar är en bok jag rekommenderar. Underhållande läsning och känslan är den samma i boken som jag minns att den var i tv-serien.

Nu väntar jag bara på att svt ska släppa Dårfinkar och dönickar på DVD. Men till dess får vi hålla tillgodo med boken.

Vill passa på att tipsa om en annan lysande ungdomsserie som gick på tv i början av 90-talet, Ebba och Didrik. Det är en skruvad tv-serie signerad Peter Schildt och i rollerna syns bl.a. Suzanne Reuter, Helge Skoog och en mycket ung Johan Widerberg. Denna finns utgiven på dvd och finns att hitta på barnavdelningen på Jönköpings Stadsbibliotek. Rekommenderas varmt så här nu i sommartid!
Även denna serie finns i bokform som Ebbas bok och Didriks bok av Christina Herrström (båda böckerna finns dessutom samlade i en bok som heter just Ebba och Didrik).

3 kommentarer:

ewa sa...

Hej Malin, vill bara säga när du vuxit ifrån ungdomsböckerna (hi, hi, läser själv med stor behållning en annan ungdomsbok) så kan man roa sig och läsa Ch Herrströms vuxenböcker. Leotines längtan och Den hungriga prinsessan. Rolig och lättläst sommarläsning!! Kommer nu på att jag läste hennes senaste ungdomsbok Tusen gånger starkare för något år sedan och det var en bra bok med betoning på starkare. Det handlar om att våga vara stark tjej i skolan, där det fortfarande är en stor skillnad på hur tjejer och killar blir behandlade och hur de är emot varandra. Den tar upp ett viktigt ämne men kanske att jag tycker att Ch Herrström ville för mycket. Fast den går nog hem hos tjejer i högstadiet.

Meliha sa...

Jag tyckte mycket om pjäset Midsommarkvartetten av Christina Herrström. Den spelades i fjol på Lillstickan. Passande nog,det är ju midsommarafton.

Mårten sa...

Jag gillade också Dåfinkar och dönickar, visst är det märkligt att man är så dåliga på att tillgängliggöra svensk tv- och filmhistoria på DVD?