29 juni 2008

EMfinal i fotboll!




Dagen till ära har jag läst min första (och förmodligen sista) fotbollsbok! Men jag har inte sett en enda fotbollsmatch varken i detta EM eller i något annat EM. Är alltså totalt ointresserad! Men lånade på biblioteket i Gränna Martin Bengtssons "I skuggan av San Siro". Martin är en ung kille född 1986, som redan i tidig ålder drömde om en fotbollskarriär i Italien. Fram till 6 års ålder satt han hela dagarna och pusslade på dagis. Men så kommer en ny personal som får igång hela dagisgänget att spela fotboll. Vid 9 års ålder ser Martin tillsammans med sin pappa Sportspegeln med ett inslag om pojkfotbollen i holländska klubben Ajax. Martins dröm föds. Han börjar han träna av egen kraft, 3 timmar om dagen! Han delar in dagen så alla 3 timmar får rum. Varje minut är viktig. Fotbollen får följa med till skolan. Innan han somnar så är det 100 sit-ups och 30 armhävningar som gäller. Och det går bra för Martin, han kommer med pojklandslaget och när han var 16 år i ÖSK:s A-lag. Som 17-åring får ett proffskontrakt med INTER i Italien.
Den här boken är kritisk till en hel del inom fotbollen. Jag skulle önska att många inom barnfotbollen läser den boken!
Martins karriär tog ett drastiskt slut efter knappt ett år. Boken är skriven med ett ärligt och förnuftigt förhållningssätt. Den är mycket lätt att ta till sig och man förstår att Martin Bengtsson ville berätta om fotbollens fram- och baksida.

3 kommentarer:

Mårten sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mårten sa...

Ewa, den första bilden syns inte...
Minns att jag hörde mycket gott om den här boken när den kom, och det är verkligen bra att även böcker som inte beskriver framgångssagor lyfts fram. Jag tror som du att de är viktiga.
(Den första borttagna kommentaren var ett misslyckat försök av undertecknad.)

ewa sa...

Nä, den syns inte för jag tog bort den... För det såg så tokigt ut! Har försökt att flytta bilderna men det funkar inte som jag vill! När jag förhandsgranskar så ser det inte heller ut som när det läggs ut på bloggen, irriterande!