07 september 2010

Till vildingarnas land (Where the Wild Things Are)


Jag vet inte om det var för att jag hade lågt ställda förväntningar (kritikerna har inte varit överdrivet positiva) eller om det beror på att jag inte har någon relation till Sendaks barnboksoriginal, men jag såg Spike Jonzes filmatisering av Till vildingarnas land igår och det var den bästa filmupplevelse jag haft på år och dar.

Max Records i huvudrollen som Max; James Gandolfini, Lauren Abrose och Chris Cooper mfl som vildingarnas röster; musiken av Karen O (till vardags i Yeah Yeah Yeahs); de levandegjorda monstren; lekfullheten och de ständigt närvarande och oerhört starka känslorna och det underliggande skilsmässotemat (som väl inte fanns med i Sendaks original) - jag är mållös!

Men jag är inte säker på om Till vildingarnas land är en film för barn (om än det inte alltid är lätt att förutspå vad barn gillar eller inte gillar) eftersom de känslokast filmen (och inte minst vildingen Carol) genomgår inte är okomplicerade. Som vuxen tror jag i vilket fall att man gör bäst i att inte förvänta sig en barnfilm - då gör man både sig själv och filmen en björntjänst.

Manuset som Spike Jonze skrev tillsammans med Dave Eggers har Eggers sedermera omarbetat till en roman med samma titel, som jag inte har läst men nu blivit alltmer nyfiken på. Eggers debutroman Ett hjärtslitande verk av förbluffande genialitet var ju dessutom briljant!

Inga kommentarer: