01 september 2010

GÄST HOS OSS

Fram till att Susanna Alakoski kommer till oss på tisdag (den 7/10 i Smålandsrummet kl 18.00), får vi läsa hennes svar på våra frågor.

Har du någon litterär förebild?
Såklart har jag det, flera. De varierar dessutom från dag till annan och från tid till annan. Just nu är jag särskilt förtjust i J.D Salinger, som skrev kultboken Räddaren i nöden (engelska The Catcher in the Rye). Annars är jag alltid och som oftast förtjust i författare som Hertha Muller, Clarice Lispector och Dubravka Ugresic. Virginia Woolf är nog den författare som betytt mest för mig. Men även Kristina Lugn var mycket viktig en gång i tiden.

Vilket är svenska språkets bästa ord?
Rivstanning. Det har jag uppfunnit själv. Betyder att man stannar med en rivstart, typ.

Vilket är svenska språkets sämsta ord?
De är tre och lyder tillsammans: Det går inte. Avskyr just denna sammansättning av ord, begränsar.

Vad är lycka för dig?
När jag känner mig glad är jag lycklig. Jag blir glad av de mest skilda saker. Lingon, när barn tänker högt om böcker de läst, när Barack Obama blir president. Sådana saker.

Vilken bok skulle du vilja skriva om den inte redan var skriven?
Den som svarade på frågan jag fick av en läsande gymnasielev en gång:

- Men vad ska man göra åt det då?
- Åt vad..?
- Åt livet.

Har du någon dold egenskap som du är stolt över?
Extremt modig.

Om du inte fick skriva, vad skulle du göra då?
Då skulle jag göra allt för att få skriva.

Ge oss i Jönköping ett boktips…
Dubravka Ugresic: Smärtans ministerium och Katarina Kieri: Morbror Knuts sorgsna leende.


Bilden på Susanna Alakoski är tagen av Sara Mac Key

Inga kommentarer: