28 september 2010

Elin Boardy kommer på Kulturdagnatt = )

Några frågor till Elin Boardy

Har du någon litterär förebild?
Många och varierande. Just nu Christopher Isherwood (för koncentrationen, humorn och det ohejdat queera), Barbara Kingsolver (för språket, bilderna, och att skriva Brett Upplagda Romaner och ro det iland), Jasper Fforde (för humorn och de nördiga litterära referenserna).

Vilket är svenska språkets bästa ord?
Skymning.

Vilket är svenska språkets sämsta ord?
Tycker nog att de allra flesta ord är användbara, om än kanske inte vackra. Tjänstgöringsintyg är inget snyggt ord, men ibland behövs det ju.

Vad är lycka för dig?
Jag måste svara att jag inte vet. Svaret skulle bli antingen för kort och otillräckligt, eller för långt, och kanske ändå otillräckligt.

Vilken bok skulle du vilja skriva om den inte redan var skriven?
Björn Larssons roman om Long John Silver. Barbara Kingsolvers The Lacuna.

Har du någon dold egenskap som du är stolt över?
Jag är väldigt bra på att minnas var andra människor lagt sina saker (som de sedan tappat bort).

Om du inte fick skriva, vad skulle du göra då?
Förtvina? Skaffa en hobby? Jag arbetar ju med litteratur jämt och ständigt så jag vet verkligen inte.

Ge oss i Jönköping ett boktips…
En enda man, av Christopher Isherwood. Vacker, sorglig, rolig, fantastiskt komponerad och alldeles för okänd. Läs!

(foto Andras Banovits)

Inga kommentarer: