07 juni 2010

hennes skratt klingade så skönt



Hi hi hii

hon var visst en riktig dadelpalmsnymf!
jo, minsann, det var hon och hennes skratt
klingade så skönt - ja, riktigt ljuvligt mellan
de höga dynorna, alldenstund vi vandrade
från oas till oas gav hon mig menande
blickar ... men jag tror att det var ungefär då

hon tog mig
till sitt hjärta!



Jag blir så mjuk i hjärtat av Eva-Stina Byggmästars poesi!
Dikten ovan kommer ur "Vagga liten vagabond" som är den avslutande delen i en kärlekstrilogi. 2006 gav Byggmästar ut ”Älvdrottningen”. Efter två år kom ”Men hur små poeter finns det egentligen”, det var den boken som fick mig verkligen på fall! Vem kan motstå en sådan titel? Och innehåll?
Eva-Stina Byggmästars poesi ger mig skratt, lust och lycka . Snart ska jag resa bort på en semestertripp med "Vagga liten vagabond" i kappsäcken.

ett resebibliotek ... man gör det riktigt
möjligt för sig, gör det så litet som
möjligt, mest floror - jo, men små och
packar ner, gör det i en grön kappsäck,
far sedan från blomsterö till blomsterö
sannerligen grönklädd med fickorna
fulla av gröna papperslappar - poem,
tätskrivna, med grönt bläck!

Inga kommentarer: