11 juni 2010

Grålila himmel i Bay City


Ny bok från [sekwa], förlaget som jag har skrivit om i tidigare inlägg. Sekwa ger ut franskspråkig litteratur av samtida författare på svenska. Och deras utgivning består av så många spännande och intressanta böcker! Och utseendemässigt är de så fina och genomtänkta, vilket för mig har en stor betydelse.
Härom veckan fick jag, i min brevlåda, Catherine Mavrikakis bok "Himlen i Bay City".
Himlen i Bay City handlar om Amy som växer upp, oönskad av sin mor, hos sin moster och hennes familj i en liten håla i Michigan där himlen ständigt är grålila. Smutslila av flygplanen och bilarnas avgaser och alla utsläpp från industrier och fabriker. Och röken från Auschwitz krematorier som ligger som ett "klibbigt stoft" över hela boken. Amy lever i skuggan av sin syster "Angel som dog utan att be någon om något och utan att ha haft oturen att leva länge." Amys mamma och moster har flytt Europa för att börja ett nytt liv långt borta från förintelsen och hemska minnen.
Efter en lång prolog får vi följa Amy från den 1 juli till den 4 juli som är hennes 18-års dag. Den dag då hennes hela familj blev innebränd.
Mavrikakis bok handlar om hur det kollektiva minnet etsar sig fast trots tystnad och förnekelse. Mamman som inte vill prata alls om sin bakgrund men anklagar Amy att bete sig som en judinna. Och mostern som konverterar till katolicismen och gömmer sina mördade föräldrar i en skrubb i källaren. Vem är galen i denna värld?
Det är en stark och smärtsam berättelse som berörde mig djupt.
Himlen i Bay City är Catherine Mavrikakis fjärde bok och den första som publiceras i Europa. Jag hoppas att jag får läsa hennes andra böcker också!

"Jag har drömmar som ger mig kalla kårar längs ryggen. Varje natt återvänder jag till kriget, och jag ser Guds ansikte gömma sig bakom de mörka molnen. Hans kinder är variga och täckta av blåsor. Han vill inte att jag ska titta på honom, och jag har ingen lust att i döden ansluta mig till den perverterade, motbjudande bilden av honom. Jag är en liten judinna, en motståndskraftig flicka, en som våldtagits av livet, en dödsdömd.
"

Inga kommentarer: