02 maj 2010

Språk i Norden


I veckan som gick pratade vi om nordiska författare på stadsbiblioteket. Vi blev tillfrågade av Föreningen Norden om vi kunde presentera modern nordisk litteratur och det är klart att vi nappade på det! Många författare hann vi med... Jag talade bl a om Nordiska Rådets 2010 års pristagare Sofi Oksanen. När jag läste hennes bok "Utrensningen" så tänkte jag på Elvi Sinervos "Kamrat svik inte" och Väinö Linnas romansvit trilogi "Här under polstjärnan". Böcker jag läste för många år sedan. Sinervos bok är en känslomässig stark utvecklingsroman om Marja som svek sina kamrater genom att hon talade under förhör. Vilket fick till följd att hennes kamrat dömdes till döden.
Dagen efter gick jag förbi hyllan med nya böcker på fackplanet och där såg jag den oansenliga boken "Expedition: Språk i Norden" av Fredrik Harstad och Annica Anderson. Trots att den både ser ut som en lärobok och texten är lite förnumstig så blev det en kul upplevelse! Här får man lära sig en hel del t ex hur Norden blev fem länder och hur våra språk är släkt med varandra. Spännande tycker jag! Författarna rör sig fritt i många länder så det handlar inte bara om de nordiska. Här lär jag mig att i Papua Nya Guinea talas det ca 850 språk!! Tur för mig som inte är språkbegåvad, att jag inte bor där.

Inga kommentarer: