16 maj 2010

Olika som tre bär?

Jag har haft en lång ledig helg och har passat på att läsa ut några böcker.

En bok som jag sträckläste var "Främlingen i huset" Sarah Waters omtalade och uppmärksammade bok. Sarah Waters, som är en av mina favoritförfattare, har varit på Sverigebesök och pratat om sin bok. Historien utspelar sig i Warwickshire strax efter andra världskriget. Läkaren Faraday kallas till familjen Ayres på godset Hundreds Hall. Faraday dras in i familjen, både som läkare och vän. Familjen Ayres har förlorat sin förmögenhet och kämpar för att behålla huset. Huset, som är hemsökt av något övernaturligt, är förfallet och illa åtgånget. "Främlingen i huset" är en spännande och suggestiv berättelse.
Sarah Waters har enligt mig, en oöverträfflig förmåga att skapa stämningar i sina berättelser. Hon skriver så att man befinner sig helt inne i historien.

Gunnhild Øyehaugs romandebut "Vänta, blinka" blev en härlig läsupplevelse. Den beskrivs som en Short Cuts-liknande roman och vi får följa några vilsna människor som är mitt uppe i livets avgörande skeenden.

På förra årets bokmässa lyssnade jag till Paolo Giordano när han talade om sin bok "Primtalens ensamhet". Han är forskare i teoretisk fysik och har skrivandet som "hobby". Eller om det var tvärtom, som han uttryckte det..
De första kapitlen är bokens absolut bästa och kan läsas som två noveller. I dessa får man veta bakgrunden till de två personer som boken handlar om.
Alice tvingades av fadern att åka skidor som barn, något som Alice hatade.
Och Mattia, vars förståndshandikappade tvillingsyster försvinner spårlöst när han ska gå på en födelsedagsfest.
Mattia ser Alice och han själv som två primtal som står varandra nära men som aldrig kan mötas. "Primtalens ensamhet" är en bok om just ensamhet och oförmågan att komma nära en annan människa.

Inga kommentarer: