22 mars 2010

Ett orent rim


Om dig vet jag ingenting

hur mycket jag än talar och skriver

jag förlorar alla strider

ett orent rim är jag

en ögontjänare


För andra är du

en bror en brudgum

men jag känner dig inte

fastän du säger att du känner mig

och alltid ser vem jag är

under förklädnader


Jag tillbad en tavla i bjärta färger

och sade att det var du

en sötaktig sorg målad i ditt ansikte

du såg sminkad ut


Hur ska jag kunna veta vad som är sant

om dig

och om mig

hur tavlans ansikte var verkligare

än ditt eget


Kom till mig, sade du

jag vände mig bort

det var min egen inre röst

inte sant


Christine Falkenlands bok ”Om honom” ligger vid min säng. I den finns det ord från henne till mig. Både med de tryckta bokstäverna och den varma hälsningen skriven med hennes hand.

(Foto Kristin Lidell)

Inga kommentarer: