10 januari 2010

Helgens läsning


Jag hade tänkt läsa mycket under de gångna helgerna. Men så blev det inte! Inte som jag tänkt... Mest beroende på att jag lånade Britt-Marie Christofferssons inspirerande bok "STICKNING, ett hantverk att utveckla". Jag har alltså stickat och virkat: vantar, sjalar och pulsvärmare. Allt för att bli så varm som möjligt.

Men "Röd självbiografi" av Anne Carson, "Det mest privata" av Núria Amat och flera av novellerna i Alice Munros "Kärlekens vägar" har jag läst.

Röd självbiografi var en årets största läsupplevelse! Läs Thomas Götselius recension i Dn här.

Núria Amats bok Det mest privata har en del självbiografiska inslag. Hon berättar om en barndom som kantas av saknad av sin döda moder men också efter fadern som inte kan ge någon trygghet till Núria och hennes bröder. Han hänger sig åt sitt bibliotek. Och till de återkommande promenaderna till moderns grav. Barndomshemmet ligger bredvid ett mentalsjukhus, en dag ser hon en kvinna kasta sig ut ur ett fönster.
Núria Amat beskriver starkt hur litteraturen och galenskapen kan drabba en ung kvinna.

Alice Munro är en ny bekantskap för mig, tack Mårten!

Lars Lerins senaste bok En liten konstnär, är en pärla. Han berättar om sin uppväxt. Vi är nästan jämgamla, och det är något speciellt med att känna igen sig i texter från barn- och ungdomen. Lerins akvareller är verkligen fantastiska, nu kan man se flera av dem i verkligheten på Borås konstmuseum.

Inga kommentarer: