06 juli 2009

Komplikationer för bibliotekarier


Kyssning i biblioteket


Vad gör en bibliotekarie
när ett ungt par står och kysser varandra
i ett av bibliotekets skrymslen
(alldeles intill lyrikhyllan)?
Lånarna går omkring och sneglar.
Det struntar de två i.
De kysser och kysser

Vad gör jag
när det är jag som har ansvaret
för detta pass
och en av lånarna klagar
att två unga människor står i en vrå
(alldeles intill lyrikhyllan)
och kysser varandra?
Går jag då bort
och ber de två att låta bli att kyssas,
eller struntar också jag i det
och säger till honom som klagar
att världen till exempel är fri för alla?
Jag kanske kan be honom titta åt ett annat håll,
eller säga att sådana är nu en gång de unga idag
eller något sådant.
Kyssning på biblioteket,
vad gör man åt det?

Mitt jobb är att tjäna folket.
Vem är då folket i detta fall?
Han som klagar,
eller de som kysser?
Bägge parter,
skulle jag tro.

Kanske jag kan gå bort till de två
och säga att hör nu här, kära vänner,
det är en lånare där borta
som ogillar att folk kysser varandra
på biblioteket.
Kan ni inte vänta med det där
tills ni kommer ut?
Men det verkar ogint,
eller hur?
Och tänk om de bara fortsätter.

Så det är inte så lätt, nej.


En dikt av den norske författaren och bibliotekarien Stig Holmås
Från boken Se, vad det lyser!
Dikter i urval och översättning av Bengt Berg

2 kommentarer:

Mårten sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Meliha sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.