23 juli 2009

Söner och mödrar

Jag har läst två böcker om söner och mödrar.
"Den utstötte" av Sadie Jones och "Någon vakar i natten" av Ann Patchett.
Det gemensamma för de här böckerna är just den närvarande döden.

Patchetts bok handlar en familj där ene sonen, Tip, blir påkörd av en bil. Han skadas inte så svårt för en kvinna kastar sig fram och puttar undan honom och får själv den värsta smällen. Båda hamnar på sjukhus, sakta uppenbaras för Tip och hans familj att kvinnan som räddade hans liv har en stark anledning till sitt handlande. Bokens 303 sidor utspelas inom ett dygn.

"Den utstötte" inleds av en prolog som skapar många frågor. Lewis släpps ut från ett tvåårigt fängelsestraff. Ingen möter honom. Han funderar över pappan. Alice, faderns ny hustru har drömt om honom. Lewis möter Tamsin när han stiger av tåget i Waterford och hon skjutsar honom hem. Alice och Tamsin spelar stor roll i vad som sedan händer.
Båda böckerna är välskrivna och de har historier som berör. Jag rekommenderar dem varmt. De passar gott när regnet strilar ner utanför fönstret.

Vill ni läsa en bok som gjorde ett djupt intryck på mig så kan ni läsa "Mödrar och söner" av Theodor Kallifatides. Kallifatides, närmare 70 år hälsar på sin mamma, 92 år, i Aten, de umgås och pratar om allt och inget. Och om pappan. Den här boken läste jag för ett par år sedan och allt emellanåt tänker jag på den. Och hur litteraturen kan beskriva tiden. Jag kan inte låta bli att fundera över hur det är att få besök att ett snart 70-årigt barn!

Inga kommentarer: