10 juli 2009

Litterärt gott och blandat











Maken och jag var på bibblan och lånade böcker häromdagen. Maken lånade en del böcker från fackplanets nyhylla, bl a Svensk Sensationsfilm, en ocensurerad guide till den fördolda svenska filmhistorien 1951-1993 av Daniel Dellamorte, Amerikanska fascister (om den kristna högern på frammarsch) av Chris Hedges, Jonas Sjöstedts Masthugget Moskva Madrid, berättelsen om Bengt och Greta och Livstidslögnen av författaren och militärhistorikern Stellan Bojerud. Igår kväll så sa maken: Jag har läst ut tre böcker idag!, hur många har du läst? Nu tävlar vi inte ofta i vår familj, men vi brukar notera när vi läst ut en bok…

Jag hade bara läst ut 100 nobelpristagare och jag bara frågar, vem slår det??

Nja, boken jag läst var 100 års Nobelpristagare av Sven Christer Swahn. Det var en intressant läsning, många av dem som fått priset kände jag inte till. Och jag fick lust att läsa flera av dem, framförallt Nadine Gordimer och Luigi Pirandello. Pirandello har skrivit en fantastisk novellsamling Krukan.

Jag fick med mig från biblioteket följande böcker: Sara Gordans Uppställning med Albatross, 7-dagars boken Sommarljus av Jón Kalman Stefánsson och så Sadie Jones´ Den utstötte.

2 kommentarer:

Mårten sa...

Tre böcker på en dag är banne mig inte dåligt!

Anonym sa...

Nja, om man ser boken med den spektakulära damen, så förmodar jag att den är av den lättlästa sorten. Rolig! kommenterade maken. Fast de andra böckerna har förstås en annan tyngd. Jag brukar påpeka vad Lena Andersson säger om att läsa långsamt... Men det är sällan han hör på det örat! Och gör man ingenting annat än att läsa en hel dag blir ju många ord lästa.
/ewa