23 juni 2009

Tipsarnas tips

Istället för att tipsa vidare, har jag tänkt läsa böcker vi blev tipsade varje dag, överallt.
Jag började med att kolla vad det är som tipsades mest på sistone, vilka böcker återkommer i medierna samt vilka har fått bra betyg. Dessutom har jag tagit till mig kollegornas tips och just de tipsen väger tyngst eftersom de räknas som personliga.
Nu har jag kommit fram till en egen lista av böcker jag kommer att försöka läsa i sommar:
Utrop; Céline Curiol
Melankoliska rum; Karin Johannisson
Amfitryon; Ignacio Padilla
Den sista läsaren; David Toscana
Fallet Kalteis; Andrea Maria Schenkel
Främmande jord; Jhumpa Lahiri
Dödgrävarens dotter; Joyce Carol Oates
Ett annat liv; Per Olov Enquist
Oscar Waos korta förunderliga liv; Junot Diaz
Våtmarker; Charlotte Roche


Har egentligen börjat med Eva Adolfssons "En liten historia"
och konstaterat att den tyvärr inte passar just nu.
Återkommer med resultatet!

4 kommentarer:

Mårten sa...

Spännande lista! En del av dem återfinns på min semesterläsningslista med. Ska bli kul att få höra resultatet, det brukar ju inte sällan bli så att man läser något helt annat än vad man tänkt...

Meliha sa...

Oj, det brukar vara så för mig med, det är därför jag försöker med listan. Själva urvalet, var mer än svår, för att det finns så mycket, men jag försökte få ihop de som kan intressera mig mest just nu. Få se hur det går.

Anonym sa...

Kan inte läsa dina boktips, för texten är så pyttepytteliten. Om jag kisar riktigt ordentligt ser jag att det är spännande böcker o att två är recenserade i nyaste Karavan!
/ewa

Meliha sa...

Ärligt talat var det för att texten ska passa med bilden. Har man en liten skärm, är det farligt, här på jobbet är bokstäverna stora, handlar alltså om skärmens resolution. En hel det tips är dina, därifrån inspiration. Ha det så kul!